fredag 24 april 2009

Den 24 april för ett år sedan

I dag för ett år sedan var mamma hemma och väntade på att du skulle födas, Nils. Men jag väntade dig inte riktigt än - du skulle inte komma förrän fjärde maj. Just den här dagen för ett år sedan var jag väldigt hungrig och arg på min kropp för att den krävde en massa mat, för jag hade ingen lust alls att äta hela tiden. Såhär i efterhand förstår jag ju att kroppen ville lagra energi inför förlossningen. Hursomhelst så ignorerade jag hungern genom att gå promenad, fotografera och premiärklippa gräsmattan för året. Sen fick jag äta lunch minns jag. På kvällen sjöng jag med kören och jag antar att det var vid den här tiden som jag äntligen kom i säng. Jag minns att jag inte somnade den kvällen. Jag minns att 18 minuter in på den 25 april kom den första värken.

I dag har pappa, mamma och lillasyster handlat ettårspresent till dig, Nils. Och i morgon ska mamma baka gräddtårta. När vi tittade på födelsedagskort till dig i dag fanns det många fina att välja mellan, Nils. Min blick fastnade på ett med en giraff på där det stod "Miss you". Men vi köpte ett annat som det stod "Grattis" på istället. För i morgon fyller du år. I morgon blir min stora kille ett år, och fastän du inte är här så ska vi fira - pappa, lillasyster och jag. Vi ska sjunga högt och vackert och mumsa fika i solen. Din frånvaro kommer att vara extra påtaglig, Nils. Förlusten av dig kommer att kännas extra smärtsam.

Nu ska mamma krypa ner i sängen bredvid pappa. Om lite drygt en timma är det ett år sedan äventyret började, och just nu för ett år sedan var livet perfekt.

2 kommentarer:

Maja, Maria och Andreas sa...

Grattis på din alldeles egna dag, Nils. Många, många kramar!

Anonym sa...

Varma grattiskramar från farmor o farfar till dig Nils. Ditt ljus brinner för dig vännen. Du har en liten present på stenen som farfar köpt.