måndag 10 november 2008

Tomma blad

I helgen läste jag din bok "Mina första år". Jag minns hur pappa och jag fyllde i den innan du kom till oss med förslag på namn och där vi skrev hur mamma och pappa träffades. Jag minns hur vi fyllde i boken när du var hos oss. Under "Högtider" fyllde vi i ditt dop som var på din fyradagarsdag. Vi fyllde också i promenaden och premiärbadet hemma på din enveckasdag.

Det är så många sidor vi inte kan fylla i, Nils. Det är så många tomma blad. Den boken skulle räcka ända till ditt första sommarlov, men det fick du aldrig uppleva. De tomma sidorna stirrade tillbaka på mig och tomheten utan dig blev så uppenbar, ja den blev nästan hånfull.

Det sitter en liten hårtuss på en av sidorna, den klippte vi bort från ditt lilla huvud den 7 maj. Kanske skulle vi skrivit in det som en högtid också.

I går var det fars dag och jag vet att du var nära din pappa lite extra just i går. Om pappa hade en sån bok som du har skulle vi skrivit in det som en högtid. "Min första fars dag." Din pappa är världens bästa och vackraste pappa och det är så sorgligt att du inte kan vara här hos honom. Det gör så ont att se honom sakna dig.

Inga kommentarer: